NeoPedia
معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت منتشر كرد

حمایت ۱۳ میلیاردی از تحقیقات در رابطه با كرونا

حمایت ۱۳ میلیاردی از تحقیقات در رابطه با كرونا

به گزارش نئوپدیا گزارش عملكرد كمیته ملی تحقیقات كووید-۱۹ حاكی از این است كه تابحال ۸۳۰ طرح تحقیقاتی با مبحث ویروس كرونا ۲۰۱۹ در دانشگاه های علوم پزشكی موفق به كسب مجوز اخلاق از ۶۱ كمیته شده اند و میزان حمایت مالی وزارت بهداشت از طرح های پژوهشی ۱۳ میلیارد تومان بوده است.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، بعد از شروع بحران جهانی ویروس كرونا ۲۰۱۹، در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، كمیته ملی تحقیقات كووید-۱۹ جهت مدیریت و برنامه ریزی تحقیقات ملی، هدفمند و كاربردی(به ویژه كوتاه مدت) بر روی كووید-۱۹ شكل گرفت و در كارگروه های مختلف اقداماتی را به انجام رساند.
اقدامات انجام شده در حیطه های توسعه فناوری، تشخیص بیماری، اپیدمیولوژی، كارآزمایی بالینی، اخلاق در پژوهش، منابع مالی پژوهش و پایش پژوهش ها و انتشار نتایج دسته بندی شده اند.
حال گزارش عملكرد كمیته ملی تحقیقات كووید-۱۹ انتشار یافته و برپایه آن چه در این گزارش آمده، دفتر توسعه فناوری معاونت تحقیقات و فناوری جهت پشتیبانی از شركت های دانش بنیان به منظور ساخت انواع فرآورده های موردنیاز در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان كووید-۱۹ و استفاده از ظرفیت بالغ بر ۱۴۲۵ شركت دانش بنیان ثبت شده در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همینطور ۸۰۰ هسته فناور حوزه سلامت مستقر در مراكز رشد دانشگاه های علوم پزشكی و پارك های علم وفناوری و پژوهشگاه های وابسته به وزارت علوم اقداماتی همچون تشكیل كمیته فناوری كووید-۱۹ جهت بررسی و تهیه فهرست اقلام موردنیاز در پیشگیری و درمان را انجام داده است.
در حوزه تشخیص بیماری، با دانشگاه های علوم پزشكی و مراكز تحقیقاتی مصوب معاونت تحقیقات و فناوری مكاتبه شد تا از پتانسیل مراكز تحقیقاتی كه توانایی و امكانات rtPCR و متخصص با تجربه ویروس شناس یا بیوتكنولوژیست و یا میكروبیولوژیست دارند، بسیج شوند تا در شرایط اضطرار بتوان از پتانسیل مراكز تحقیقات سراسر كشور برای كمك به شبكه آزمایشگاه های تشخیص ویروس كرونا استفاده گردد كه ۳۹ آزمایشگاه از سراسر كشور اعلام آمادگی كردند و لیست آنها در اختیار ستاد ملی كرونا و انستیتو پاستور قرار گرفت.
در حوزه اپیدمیولوژی، مطالعه چندمركزی اپیدمیولوژی بالینی و ارزیابی شاخصهای بالینی و نتایج بیماری كووید-۱۹ اجرا خواهد شد.
كمیته ملی تحقیقات كووید-۱۹ در ادامه فعالیتهای خود به شناسایی و اولویت بندی نیازهای دانشی و پژوهش های در رابطه با كووید-۱۹ پرداخته است. در بخشی از این گزارش جزئیات ۱۴۴ كارآزمایی بالینی كه در رابطه با كروناویروس مصوب شده، آمده است.
در بخش های پایانی این گزارش به نكاتی در مورد رعایت اخلاق پژوهش و همینطور حمایت مالی از طرح های پژوهشی اشاره شده است. بنا بر آن چه معاونت تحقیقات وزارت بهداشت اعلام نموده، با مساعدت وزیر بهداشت تابحال ۱۳ میلیارد تومان به دانشگاه هایی كه زیرساخت پژوهشی و نیروی انسانی مجرب داشته اند یا مانند گیلان و مازندران و قم در كانون بحران بوده اند توزیع شده است كه به عبارتی ۲۵ دانشگاه تابحال از این اعتبار بهره مند شده اند.
برپایه اعلام كمیته تحقیقات ملی كووید-۱۹، مجموعا ۸۳۰ طرح تحقیقاتی با مبحث ویروس كرونا ۲۰۱۹ در دانشگاه های علوم پزشكی موفق به كسب مجوز اخلاق از ۶۱ كمیته شده اند.
جزئیات این اقدامات در اینجا قابل مشاهده می باشد.



1399/01/25
23:19:42
5.0 / 5
2999
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشی , تكنولوژی , دانشگاه
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
NeoPedia