NeoPedia
پژوهشگران بررسی كردند

عوامل موثر بر اهدای خون در شرایط بحرانی

عوامل موثر بر اهدای خون در شرایط بحرانی

نئوپدیا: پژوهشگران در پژوهشی عوامل موثر بر اهدای خون در زنجیره تامین خون تحت شرایط بحران را بررسی نموده اند.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، هر روز خیلی از مردم در سراسر جهان به خون و محصولات خون نیاز دارند. زنجیره تامین خون و مدیریت بحران در دو دهه اخیر به سبب تعداد بیش از پیش بلایای طبیعی، دو زمینه تحقیقاتی محبوب بوده اند. پژوهشگران در پژوهشی با عنوان "عوامل موثر بر اهدای خون در زنجیره تامین خون تحت شرایط بحران" این مساله را بررسی نموده اند.

در این پژوهش كه توسط مجید معتمدی و محمدمهدی موحدی از گروه مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد واحد فیروزكوه و جواد رضاییان زیدی و علیرضا رشیدی كمیجان از گروه مهندسی صنایع دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزكوه انجام شده، آمده است: «تحقیق حاضر، از منظر هدف كاربردی و از نظر ماهیت تحقیق توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق را اهداكنندگان مستمر و باسابقه خون در استان مازندران كه در چهار ماه اول سال ۱۳۹۷ مبادرت به اهدای خون كردند، تشكیل دادند.»

برمبنای آن چه در این مقاله آمده: «در چهار ماه اول سال ۹۷ تعداد ۴۳ هزار و ۷۶۱ نفر در استان مازندران موفق به اهدای خون شدند كه از این تعداد ۳۰ هزار و ۳۹۲ نفر از اهداكنندگان مستمر، ۱۲ هزار و ۲۴۷ نفر باسابقه و یك هزار و ۱۲۲ نفر برای بار اول خون اهدا كرده بودند.»

پژوهشگران برای برآورد حجم نمونه از فرمول كوكران استفاده كردند كه باتوجه به سطح خطای پنج درصد، تعداد نمونه ۳۸۴ نفر برآورد شد.

در این مقاله آمده است: «نمونه گیری به روش خوشه ای توسط محقق انجام شد. بمنظور جمع آوری داده از ابزار پرسش نامه محقق ساخته استفاده شد. با مراجعه محقق به مراكز انتقال خون در شهرهای استان مازندران اعضای شركت كننده در پژوهش بعد از آشنایی با پژوهش و اهداف آن، با تمایل خود و بدون ذكر نام به سوالات پرسش نامه هایی كه در اختیار آنها بود، پاسخ دادند.»

در بخش دیگری از این مقاله آمده است: «در این پژوهش از ۳۸۴ نفر نمونه، ۹۲.۹۷ درصد را مردان و ۷.۰۳ درصد را زنان تشكیل داده بودند. نتایج نشان داد كه تبلیغات و اطلاع رسانی با ضریب تاثیر ۱۰.۳۱ بیشترین تاثیر را بر اهدای خون توسط اهداكنندگان در شرایط بحرانی داشت. در این تحقیق تبلیغات و اطلاع رسانی توسط رسانه های اجتماعی، شبكه های مجازی و رادیو و تلویزیون بعنوان ابزاری موثر برای نشان دادن ابعاد حادثه و اطلاع رسانی در ارتباط با نیاز خون بعنوان یك منبع حیاتی در شرایط بحران عنوان شد.»

نویسندگان این مقاله می گویند: «متغیر دیگری كه در این تحقیق در ارتباط با اهدای خون در شرایط بحرانی مورد بررسی قرار گرفت، انگیزه اهداكنندگان بود كه پس از تبلیغات بیشترین تاثیر را داشت. مولفه های ایجاد انگیزه در اهداكنندگان خون در این تحقیق عبارت بود از همدلی، كه بیشترین انگیزه را در اهداكنندگان ایجاد می كند، نوع دوستی و باورهای مذهبی. یكی از انگیزه های افراد از اهدای خون را می توان كمك به هم نوع و اجر معنوی آن بیان كرد كه این اعتقاد بعنوان یك عامل محرك قدرتمند می تواند دستیابی به جلب مشاركت عمومی برای تهیه خون سالم را آسان تر كند.»
طبق آن چه در این مقاله آمده است، آگاهی اهداكنندگان در ارتباط با اهدای خون متغیر دیگری بود كه اثرگذاری آن با ضریب تاثیر ۸.۶۰ مورد تایید قرار گرفت و نتایج نشان داد آگاهی از شرایط اهدای خون و آگاهی نسبت به مراحل، زمان و مكان در اهدای خون توسط افراد بیشترین تاثیر را داشت.
نویسندگان در بخش پایانی این مقاله می گویند: «تبلیغات، انگیزش، آگاهی و هنجارهای ذهنی اهداكنندگان بر اهدای خون در شرایط بحران تاثیر مستقیم و مثبتی دارند. باتوجه به این كه تبلیغات و اطلاع رسانی بیشترین تاثیر را بر اهدای خون توسط اهداكنندگان در شرایط بحرانی دارند، نهادهای متولی مدیریت بحران و سازمان انتقال خون می توانند از شبكه های مجازی جهت ترغیب اهداكنندگان برای اهدای خون در شرایط بحرانی استفاده كنند.»
این پژوهش در دومین شماره نهمین دوره فصلنامه طب انتظامی انتشار یافته است.




منبع:

1399/02/01
13:52:14
5.0 / 5
3586
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگران , پژوهشی , تبلیغات
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
NeoPedia