NeoPedia
در یك مطالعه بررسی شد

برای بسط گردشگری پزشكی كدام قوانین باید تغییر كند؟

برای بسط گردشگری پزشكی كدام قوانین باید تغییر كند؟

نئوپدیا: در یك مطالعه پژوهشی، فاكتورهای مورد نیاز سیاست گذاری و قوانین گردشگری پزشكی در ایران بررسی شدند و مهم ترین شاخص ها را در جهت ارتقای گردشگری پزشكی معرفی كردند.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، گردشگری پزشکی از زیرمجموعه های گردشگری سلامت است و در چند دهه گذشته، روند در حال رشدی را در صنعت بهداشت، درمان و گردشگری داشته است.
باتوجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی کشور در بخش سلامت و فرصت های روبه رشد و رقابت فزاینده بین المللی در گردشگری پزشکی، این نوع گردشگری می تواند یکی از راهبرهای اصلی در جذب سرمایه های خارجی و استقلال از درآمدهای نفتی باشد.
باتوجه به اهمیت این موضوع، پژوهشگران جغرافیا و برنامه ریزی دانشگاه اصفهان با همکاری صندوق پشتیبانی از پژوهشگران و فناوران، عوامل و فاکتورهای اثرگذار در حوزه سیاست گذاری و قوانین در جهت توسعه گردشگری پزشکی در ایران را بررسی کردند. سیده سمیه حسینی و مسعود تقوایی؛ پژوهشگرانی بودند که در این مطالعه همکاری داشتند.
این مطالعه به صورت کمی و کیفی انجام شد. در ابتدا با جستجوی مقالات مرتبط در پایگاه های اطلاعاتی معتبر، مهم ترین فاکتورهای سیاست گذاری و قوانین توسعه گردشگری پزشکی استخراج شد. پژوهشگران این شاخص ها به صورت پرسش نامه در اختیار خبرگان حوزه گردشگری پزشکی قرار داده و آنها را نهایی کردند. سپس با بهره گیری از روش تحلیل سلسله مراتبی، این شاخص ها را برمبنای اهمیت و اولویت دسته بندی کردند.
برمبنای یافته های حاصل از این مطالعه؛ فاکتورهای سیاست گذاری و قوانین توسعه گردشگری پزشکی به ترتیب اولویت عبارت اند از: قوانین مربوط به بیمه های درمانی، قوانین مربوط به خطاهای پزشکی، سیاست های تبلیغاتی، قوانین مورد نیاز و جدید، سیاست های مدیریتی، سیاست های حمایتی، سیاست های نظارتی، حفظ حریم خصوصی، تسهیل ورود وخروج و قیمت گذاری واحد.
در بررسی این شاخص ها مشخص شد که قوانین مربوط به بیمه های درمانی از اهمیت زیادی برخوردار می باشند و بنظر می رسد تدوین و اصلاح قوانین بیمه های درمانی برای توریستهای داخلی و تدوین راهبردهای توسعه بیمه تکمیلی و رفع موانع انتقال بیمه بین المللی برای توریستهای خارجی از ضروریات فاکتورهای حوزه قوانین و مقررات در کشور باشد.
همین طور برمبنای نتایج این مطالعه؛ وضع قوانین جدید به سبب نوبودن گردشگری سلامت در کشور (نظیر اعطای مجوز ساخت بیمارستان های بین المللی در بعضی شهرهای فعال در بحث گردشگری سلامت) لازم است.
طبق یافته های پژوهش؛ سیاست های تبلیغاتی و مدیریتی در ایران نیز در حوزه گردشگری سلامت ضروری می باشد. برای این منظور طراحی و تدوین استراتژی بازاریابی منسجم و موثر در گردشگری پزشکی نظیر ایجاد نمایشگاه های دائمی و تخصصی در حوزه گردشگری سلامت، ارائه بسته های متنوع گردشگری سلامت، اتخاذ تدابیری برای حضور فعال مراکز خدمات درمانی در کانال های توزیع و فروش بین المللی خدمات گردشگری و... بسیار اهمیت دارد.
بگفته پژوهشگران این مطالعه؛ برای تحقق کلیه ظرفیت های مراقبت سلامت و برآئرده ساختن اهداف برنامه چشم انداز کشور، نتایج این مطالعه می تواند به سیاست گذاری و رفع خلا قوانین مورد نیاز کمک نماید.
این مطالعه قسمتی از طرح پژوهشی با عنوان «آمایش سرزمین و راهبرهای گسترش دهکده سلامت با رویکرد توسعه و گردشگری پزشکی در ایران» است و به صندوق پشتیبانی از پژوهشگران و فناوران دانشگاه اصفهان متعلق می باشد.
نتایج این پژوهش به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «تدوین و ارزیابی فاکتورهای سیاست گذاری و قوانین گردشگری پزشکی در ایران» در مجله اخلاق زیستی انتشار یافته است.




منبع:

1399/07/09
22:05:20
5.0 / 5
1642
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
NeoPedia