NeoPedia
قائم مقام دبیر كمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی:

استنباط از آموزه های دینی و وحیانی در حوزه سلامت نباید سطحی و متحجرانه باشد

استنباط از آموزه های دینی و وحیانی در حوزه سلامت نباید سطحی و متحجرانه باشد

به گزارش نئوپدیا قائم مقام دبیر كمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی اظهار داشت: اگر استنباطی از آموزه های دینی می نماییم و گذاره هایی را در حوزه سلامت به دین نسبت می دهیم، نباید این گذاره ها و استنباط یك نسبت سطحی نگرانه، اخباری گرایانه و متحجرانه باشد بلكه باید به صورت روش مندصورت گیرد.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، دكتر حسام الدین علامه در مورد برگزاری اولین نشست علمی مطالعات میان رشته ای اسلام و سلامت با عنوان «جستاری در روایات طبی در پرتو ملاحظات فقهی_اصولی» اظهار داشت: كمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت یك نقشه جامع ای برای مطالعات ایجابی به منظور استفاده حداكثری اما روشمند است كه استفاده از دستاوردهای علم بشر از آموزه های وحیانی و دینی در حوزه های سلامت را كلید زده است.
وی افزود: در این راستا كارگاه های متعددی را با همكاری دفتر طب ایرانی در طول دو سال قبل برگزار شده كه پنج كارگاه آخر به صورت مستقیم توسط كمیسیون برگزار شده است.
علامه با بیان این كه در این كارگاه ها مبادی و مبانی فلسفی، كلامی و فقهی این مطالعات مورد بحث و بررسی قرار می گیرد، تصریح كرد: نشست«جستاری در روایات طبی در پرتو ملاحظات فقهی_اصولی»‏ نخستین نشست در حوزه مبانی فقهی و اصولی این مطالعات است. به این مفهوم كه ما تلاش داریم در مورد نحوه استفاده روشمند و ملاحظاتی كه جهت استفاده روشمند از روایات طبی وجود دارد از منظر ملاحظات فقهی و اصولی به بررسی بپردازیم.
وی با اشاره به برگزاری این نشست در دانشگاه امام صادق(ع) تصریح كرد: این برنامه در دانشگاه امام صادق برگزار می گردد چونكه این دانشگاه در حوزه علوم بین رشته ای علوم انسانی و علوم اسلامی پیشتاز است.
وی به سخنرانان اولین نشست علمی مطالعات میان رشته ای اسلام و سلامت اشاره نمود و اظهار داشت: پس ازخیر مقدم و تبیین اولیه نشست توسط دكتر محمد رضا فراهانی؛ معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت كه دبیر كمیسیون توسعه پژوهش در نظام سلامت با آموزه های دینی هستند، ابتدا حجت السلام والمسلمین سعدی؛ ریاست دانشگاه امام صادق(ع) با عنوان «نگاهی به ملاحظات اصولی مغفول در بررسی روایات طبی» سخنرانی می كند و مسئله تقریر، عرف، علم، معصوم، تعزیر، تنجیز، حقیقت و اعتبار را مورد بحث قرار می دهد.
قائم مقام دبیر كمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی افزود: در ادامه دومین سخنرانی را آیت الله علی دوست از فضلای مدرس دروس خارج حوزه علمیه قم در مورد «روش شناسی استنباط گذاره های طبی از نصوص دینی، فلسفه فقه و گستره شریعت» عرضه خواهد نمود و حضرت آیت الله دكتر محقق داماد بعنوان سومین سخنران در مورد راه كارهای اصولی در برداشت، تبین و تحلیل روایات طبی، تعارض بین اخبار و گذاره های حقیقیه و خارجیه» مطالب لازم را عرضه می كند.
علامه با تاكید بر این نكته كه در این نشست بنا است ملاحظات روش مند و علمی كه ما باید آنها را مورد دقت قرار دهیم مورد بحث و بررسی قرار گیرند، اظهار داشت: در این نشست تلاش داریم مشخص نماییم اگر استنباطی از آموزه های دینی می نماییم و گذاره هایی را در حوزه سلامت به دین نسبت می دهیم این گذاره ها و استنباط یك نسبت سطحی نگرانه، اخباری گرایانه و متحجرانه نباشد بلكه به صورت روش مندصورت گیرد.
وی ادامه داد: بر مبنای فرمایشات ائمه معصومین باید مشخص شود آیا اگر یك خبر واحد به ما رسید این خبر واحد می تواند در حوزه امور حقیقیه یعنی آن چه كه مربوط به عالم تكفین است مورد استفاده قرار بگیرد یا نه؟ و آیا آن گذاره محدود به آن زمان، آن مكان، شخص خاص و موردی بوده است یا نه این گذاره یك گذاره جهان شمول، همه زمان شمول، برای همه عموم مطلق و یك گذاره حقیقیه است.
قائم مقام دبیر كمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در ادامه معرفی موضوعات مورد بحث در اولین نشست علمی مطالعات میان رشته ای اسلام و سلامت، افزود: در این نشست تلاش داریم مشخص نماییم آیا به یك حدیث می گردد استناد كرد یا یك منظومه ای از احادیث باید مورد بررسی قرار بگیرند و اگر استباطی كردیم مانند حوزه فقه این استنباط واجب غیر واجب، حرام و حلال دارد و دستور خداوند است كه باید اجرا شود در غیر این صورت به آتش دوزخ گرفتار می شویم یا نه یك سفارش اخلاقی و ارشادی است.
به گزارش مفدا، وی با بیان این كه این نشست از ساعت ۱۳ امروز دوشنبه 24 دی آغازشده و تا ساعت ۱۷ در دانشگاه امام صادق(ع) ادامه دارد، اضافه كرد: این ها مباحثی است كه باید مشخص شود كه آیا ما در حوزه سلامت هم منجز و معذر بودن، حلال و حرام و نگاه فقهی به گذاره های روایی داریم. در این نشست مخاطبین اعضای هیئت علمی گروه های فلسفه دین، فلسفه علم، الهیات، قرآن و حدیث و فقه و حقوق هستند و افرادی از حوزه سلامت كه علاقمند به مطالعات بین رشته ای مانند اخلاق پزشكی، طب ایرانی و فلسفه پزشكی هستند هم حضور خواهند داشت.



1397/10/27
23:24:15
5.0 / 5
4656
تگهای خبر: پژوهش , دانشگاه
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
NeoPedia