NeoPedia
از سوی معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی عنوان شد

گزارش عملكرد پژوهشی جهاد دانشگاهی در سال ۹۶، مهمترین چالش های موجود

گزارش عملكرد پژوهشی جهاد دانشگاهی در سال ۹۶، مهمترین چالش های موجود

نئوپدیا: معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با نمایش گزارشی از عملكرد پژوهشی این سازمان در سال ۹۶ اشاره كرد: بعضی از مهمترین چالش های ما تصمیم درباره تمركز بر حوزه های كاری محدود یا ادامه وضعیت موجود، چگونگی تخصیص منابع به پروژه ها و واحدها و باز این مساله است كه پروژه های حوزه پژوهش و فناوری تا چه مرحله ای باید در جهاد دانشگاهی ادامه داشته باشد.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، محمدرضا پورعابدی در چهل و نهمین گردهمایی معاونین پژوهشی واحدهای سازمانی جهاد دانشگاهی سراسر كشور كه امروز (چهارشنبه ۱۰ بهمن) در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، ابتدا ذیل گزارش عملكرد پژوهشی جهاد دانشگاهی در سال ۹۶ به بودجه تحقیقاتی پرداخت و توضیح داد: مبلغ این بودجه از ۴۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۵ به ۴۶۰ میلیارد تومان در سال ۹۶ رسیده است كه این میزان نشان دهنده نسبت ۳۷.۵ درصدی بودجه تحقیقاتی جاری نسبت به كل بودجه پژوهشی جهاد دانشگاهی است.
وی اضافه كرد: ۱۴۴ میلیارد تومان از بودجه تحقیقاتی سال ۹۵ جذب شده از بودجه عمومی كشور، ۲۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی جذب شده از بودجه عمومی و ۲۳۵ میلیارد تومان از محل درآمد فعالیت های پژوهشی بوده است. همین طور از ۴۶۰ میلیارد تومان بودجه پژوهشی در سال ۹۶، ۱۷۲ میلیارد تومان جذب شده از بودجه عمومی كشور، ۱۳۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی جذب شده از بودجه عمومی و ۲۵۷ میلیارد تومان باز از درآمد اختصاصی حوزه پژوهش و فناوری جذب شده است.
معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی سپس به طرح های پژوهشی این نهاد به تفكیك گروه تخصصی پرداخت و تشریح كرد: از ۱۸۱۵ طرح در سال ۹۶ بیشترین طرح ها به ترتیب مربوط به حوزه های فنی و مهندسی، پزشكی، انسانی، علوم پایه و كشاورزی و هنر بوده است كه از این میان ۴۲ درصد به حوزه فنی و مهندسی، ۴۹.۸ درصد طرح ها به حوزه پزشكی، ۵.۵ درصد به حوزه انسانی، ۰.۶ درصد به علوم پایه، ۰.۲ درصد به علوم كشاورزی و منابع طبیعی و ۰.۱ درصد به هنر اختصاص یافته است.
پورعابدی با بیان اینكه از ۷۹۰ طرح در سال ۹۵ به ۶۶۱ طرح در سال ۹۶ كاهش یافته است، تصریح كرد: با وجود رشد منفی ۱۶ درصدی تعداد طرح های مصوب، مبلغ قراردادها ۲۷ درصد از نظر ریالی افزایش پیدا كرده است كه این نشان داده است به سمت طرح های بزرگ تر پیش رفته ایم.
وی در همین زمینه تعداد طرح های خاتمه یافته در سال ۹۶ را ۵۶۱ طرح و مبلغ آنها را ۷۰ میلیارد تومان عنوان نمود و اضافه كرد: مبلغ طرح های در حال اجرا ۴۴۱ بوده كه از این میان ۱۵۵ میلیارد تومان در سال ۹۶ عقد قرارداد شده اند.
معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با اشاره به كاهش ۳.۵ درصدی چاپ كتاب از طرف این نهاد به افزایش ۴۶ درصدی خروجی مقالات اشاره نمود و اظهار داشت: تعداد اختراعات و ثبت پتنت از ۲۲ مورد در سال ۹۵ به ۴۵ مورد در سال ۹۶ افزایش یافته است.
وی سپس برخی مهمترین اخبار در حوزه پژوهش و فناوری این نهاد را دیدار پژوهشگران جوان جهاد دانشگاهی با مقام معظم رهبری، رونمایی از ۱۰ طرح فناورانه با حضور معاون اول رئیس جمهور، موفقیت پژوهشگران و فناوران در عرصه ملی و بین المللی، ارسال دور دوم طرح های صندوق مشترك بین جهاد دانشگاهی و معاونت علمی و تلاش در جهت حذف تبصره مربوط به تعرفه های پزشكی جهاد دانشگاهی در بودجه ۹۸ نام برد.
پورعابدی با اشاره به اینكه جهاد دانشگاهی شرایط پذیرش اعضای هیأت علمی جدید را ندارد، اشاره كرد: برخی چالش های حوزه پژوهش و فناوری كه نیاز به رصد مداوم دارند منابع انسانی، زمینه كاری و ساختار و منابع مالی هستند.
وی درانتها برخی مهمترین چالش های این نهاد در زمینه پژوهش و فناوری را تصمیم بین تمركز بر چند حوزه كاری محدود و شكل دهی پست های علم و فناوری یا ادامه وضعیت موجود و تمركز بر حوزه های كاری گوناگون، چگونگی تخصیص منابع به پروژه ها و واحدها، ضرورت یا لزوم نداشتن حفظ همه ساختارهای موجود، نیاز به ساختارهای كوچك و چابك یا ساختارهای بزرگ و تجمیع شده و باز زمان خروج و نحوه خروج پروژه های حوزه پژوهش و فناوری از جهاد دانشگاهی عنوان نمود و اضافه كرد: مالكیت فكری را جدی نگرفته ایم ضمن آنكه باید از راه نظام جبران خدمات، مناسب و به روز نیروهای ثمین خودمان را حفظ نماییم.
پورعابدی همین طور در حضور دكتر برومند، با اشاره به اینكه ۱۸۰۰ طرح پژوهشی در طول سال در دست اجرا قرار می گیرد، مبلغ این طرح ها را ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام نمود و اظهار داشت: ۶۳ درصد طرح ها دارای منابع كارفرمایی و ۳۳ درصد دارای منابع داخلی بوده اند؛ این در شرایطی است كه ۸۵ درصد طرح ها به لحاظ ریالی وابسته به منابع كارفرمایی و ۱۵ درصد وابسته به منابع جاری دولت می باشد.
وی برخی حوزه های مهم تحقیقاتی در شاخه فنی و مهندسی را حوزه مخابرات، مكانیك، مهندسی فرآیند، محیط زیست و كنترل آلاینده ها و منسوجات نام برد و اضافه كرد: در پزشكی زمینه های فعالیت به گستردگی حوزه فنی و مهندسی نیست؛ این حوزه به سمت سلول درمانی می رود كه كارهای مربوط به آن در پژوهشگاه رویان در حال انجام می باشد.
معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با اشاره به اینكه در زمینه ناباروری به پیشرفته ترین تكنیك ها رسیده ایم، اظهار نمود: همین طور درباب سرطان سینه و پزشكی مبتنی بر فرد (بر اساس ژنتیك) دستاوردهای خوبی به دست آورده ایم.
پورعابدی همین طور به كاربرد پزشكی مبتنی بر فرد در تشخیص سرطان و داروهای نوتركیب اشاره نمود و اضافه كرد: مهندسی بافت، گیاهان دارویی و داروهای گیاهی از دیگر زمینه های پركار این حوزه است.
وی درانتها اظهار نمود: در مطالعات انسانی، مباحثی همچون لطمه های خانواده، جوانان، مطالعات فرهنگی، مصرف فرهنگی و… را مورد توجه قرار داده ایم.



1397/11/11
22:34:10
5.0 / 5
4579
تگهای خبر: بین المللی , پژوهش , پژوهشگران , پژوهشی
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
NeoPedia