NeoPedia
محققین كشور ارزیابی كردند؛

میزان رضایت مردم از بیمه سلامت

میزان رضایت مردم از بیمه سلامت

نئوپدیا: نقش سازمان های بیمه گر در افزایش كیفیت خدمات بهداشتی و درمانی، نقشی مهم و حیاتی می باشد. اما چنین سازمان هایی برای نیل به این هدف، لازم است كه رویكردهای مشخصی برای ارزیابی پزشكان و مراكز درمانی تحت پوشش خود داشته باشند.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، سازمان های بیمه گر در صورت عدم توجه كافی به كیفیت خدمات مراكز طرف قرارداد و اكتفا كردن به بررسی نسخ ارسالی از مراكز (بررسی گذشته نگر)، نمی توانند هیچ گونه رقابت یا انگیزه ای برای ارتقا كیفیت خدمات احداث نمایند. درصورتی كه اگر میزان پرداخت بیمه ها برمبنای كیفیت خدمات نمایش شده سطح بندی گردد، ضمن ارتقای كیفیت خدمات برای بیمه شدگان و كاهش بار مراجعات آنان، هزینه های تحمیل شده به سازمان، ناشی از مراجعات تكراری كاهش می یابند.
به گفته صاحب نظران، سازمان های بیمه گر در قبال خدمات نمایش شده از طرف پزشكان عمومی طرف قرارداد، پرداخت یكسانی دارند. این بدان مدلول است كه به خدمات متفاوت، در زمان واحد، پرداخت یكسانی صورت می گیرد و هیچ گونه رتبه بندی و تمایزی در قبال كیفیت خدمات و خدمات توأم با رضایت مندی بیمه شده در سازمان های بیمه گر وجود ندارد. برای مثال در سازمان بیمه سلامت به تمام درخواست های عقد قرارداد از طرف پزشكان عمومی، رسیدگی شده و اغلب در صورت دارا بودن شرایط عمومی، قرارداد منعقد می گردد. حال آنكه می توان با انجام ارزیابی كیفیت، منابع محدود را در اختیار خدمات باكیفیت قرارداد.
در رابطه با این مساله حیاتی و مهم حوزه سلامت، محققین كشور دست به انجام پژوهشی زده اند كه در آن كیفیت خدمات مطب های پزشكان عمومی طرف قرارداد بیمه سلامت مورد ارزیابی قرار گرفته است.
این مطالعه مقطعی در ضمن سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۵ در شهر تهران اجرا گردیده و درمجموع، ۳۹۴ نفر از بیماران بازگشت كننده به مطب پزشكان عمومی در آن مشاركت داشته اند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش نیز، پرسشنامه ای بوده كه توسط محققان ساخته شده بود.
براساس یافته های جالب این پژوهش كه در نشریه «بیمه سلامت ایران» به چاپ رسیده، بیماران و بازگشت كنندگان به مطب های پزشكان عمومی، سطح كیفیت خدمات دریافت شده را خوب و بالا ارزیابی كرده اند.
به گفته اعظم السادات ریوندی، پژوهشگر اداره كل بیمه سلامت استان تهران و همكارش در این پژوهش: «بر اساس نتایج حاصله، نمره كیفیت مطب ها، ۱۲۵ از ۱۶۰ و در محدوده بالا بوده و اهمیت ابعاد كیفیت از دیدگاه بیماران ۱۳۱ از ۱۶۰ باز در محدوده بالا قرارگرفته است. در بررسی ابعاد كیفیت خدمات، بعد دسترسی (۵/۸۵ درصد) و سپس اثربخشی (۳/۸۵ درصد) بیشترین امتیاز را كسب كردند. در بررسی ابعاد ازلحاظ اهمیت نیز، بعد اثربخشی بیشترین امتیاز را به خود اختصاص داده است».
آن ها این چنین ادامه می دهند: «به نظر می رسد افراد برحسب درآمد، اهمیت مربوط به آیتم های كیفیت را متفاوت دانسته اند. با عنایت به این كه در این مطالعه، ارزیابی رضایت كلی از بیماران بازگشت كننده به مطب پزشكان عمومی زیاد بوده است و كیفیت كلی مطب های این پزشكان باز در حد بالا اندازه گیری شده است، می توان رابطه كیفیت و رضایت بیماران را معنادار ارزیابی كرد. ازآنجایی كه هزینه ها و منافع ادراك شده، دو عامل تعیین كننده مهم ارزش ادراك شده هستند، افزایش منافع یا كاهش هزینه ها می توانند ارزش ادراك شده را بهبود بخشند. پس بایستی اطلاعات درستی به افراد جامعه در این خصوص داد و منابع سازمان را در روند صحیحی جهت بهره گیری آحاد بیمه شدگان در سطوح اولیه خدمات و نه فقط در بخش بستری به كار گرفت».
ریوندی و همكار پژوهشگرش اعتقاد دارند: «مطمئناً توجه به نمایش خدمت در سطوح اولیه، همگام با پوشش بیمه همگانی (بیمه سلامت) و ارتقا كیفیت، از مراجعات تكراری برای بیماران و افزایش هزینه ها می كاهد. همین طور سازوكار پرداخت به نمایش دهندگان خدمات و به طوركلی هزینه كرد در بخش سلامت، بی شك تأثیر زیادی بر عملكرد آن دارد. بعلاوه نمایش الگوی مناسب پرداخت می تواند كارایی، كیفیت و دسترسی به خدمات را بطور مستقیم متأثر كند. در این میان جایگاه كیفیت را در ترسیم یك الگوی مناسب پرداخت نمی توان نادیده گرفت».
نتایج این ارزیابی ها می توانند ضمن تاكید بر ارتقا كیفیت خدمات برای بیمه شدگان و كاهش بار مراجعات آنان و هزینه های تحمیل شده از محل مراجعات تكراری، سازمان بیمه سلامت را به سمت خرید راهبردی خدمات سوق دهند.
شایان ذكر است كه نشریه بیمه سلامت ایران، متعلق به سازمان بیمه سلامت ایران است و با دوره انتشار فصلی، با بهره مندی از نتایج پژوهش های اندیشمندان، پژوهشگران و دانش پژوهان حوزه بیمه سلامت در امتداد توسعه دانش بیمه سلامت فعالیت می كند.



1397/11/17
17:39:13
5.0 / 5
4442
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگران , پژوهشی , خدمات
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
NeoPedia