NeoPedia
در قالب یك پایان نامه دانشجویی اعلام شد

تشخیص سریع تومور مغزی با كمك روش های الگوریتمی

تشخیص سریع تومور مغزی با كمك روش های الگوریتمی

نئوپدیا: نتایج یك تحقیق نشان داده است با كمك روش الگوریتم بهینه سازی ˮكرم شب تابˮ قابلیت تشخیص ناحیه تومور افزایش می یابد و می توان از آن برای كاربردهای بالینی استفاده نمود.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، هانیه فتحی سنقری، دانشجوی كارشناسی ارشد رشته مهندسی پزشكی گرایش بی و الكتریك به بررسی "بخش بندی تومورهای مغزی با استفاده از الگوریتم كرم شب تاب از تصاویر چند مدالیته تشدید مغناطیسی" پرداخت.
تومور مغزی یك توده غیرطبیعی در مغز است كه امكان دارد ماهیت سرطانی (بدخیم) یا غیرسرطانی (خوش خیم) داشته باشد. میزان تهدید كنندگی یك تومور به مجموعه ای از عوامل مانند نوع، محل، اندازه، عمر، نحوه گسترش و توسعه آن بستگی دارد.
مغز به صورت كامل توسط جمجمه پوشانده شده است. این امر تشخیص سریع و زودرس تومور مغزی را تنها در صورت موجود بودن ابزار پاراكلینیكی و وسایل تشخیصی مناسب جهت بررسی وضعیت حفره داخل جمجمه در زمان های اولیه شكل گیری تومور امكان پذیر می سازد. همینطور به دلیل پیچیدگی فراوان بافت های مغزی تشخیص دستی بافت های مغز و تومور بسیار وقت گیر و وابسته به شرایط كاربراست، ازاین رو جهت بررسی دقیق تومورها استفاده از روش های خودكار بسیار مفید خواهد بود.
یك روش خودكار مبتنی بر الگوریتم محدود كننده ناحیه و الگوریتم كرم شب تاب با استفاده از تصاویر چند مدالیته تشدید مغناطیسی (MRI) در این مطالعه معرفی شده است. در روش پیشنهادی، در مرحله نخست، نواحی مزاحم و جمجمه حذف می شود. در مرحله بعدی كه روش بخش بندی با استفاده از الگوریتم محدود كننده ناحیه است، محدوده تومور مشخص می شود. سپس با استفاده از الگوریتم بهینه سازی كرم شب تاب نقطه اولیه تومور به دست می آید و برای به دست آوردن ناحیه تومور، در مرحله بعدی نقطه اولیه به دست آمده با استفاده از روش رشد ناحیه، رشد داده می شود تا در نهایت ناحیه دقیق تومور مغزی شناسایی شود.
نتایج این پژوهش نشان داد كه الگوریتم بهینه سازی كرم شب تاب از سرعت و دقت همگرایی بالایی برخورد بوده و در نتیجه روش پیشنهادی با دقت ۹۹ درصد قابلیت تشخیص ناحیه تومور را دارد و می توان از آن برای كاربردهای بالینی بهره برد.
این رساله با راهنمایی ندا بهزادفر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد دفاع شد.




1397/11/24
16:57:00
5.0 / 5
4686
تگهای خبر: پژوهش , دانشگاه
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
NeoPedia