NeoPedia

راهكارهایی برای رونق اقامتگاه ها بعد از كرونا

راهكارهایی برای رونق اقامتگاه ها بعد از كرونا

نئوپدیا: پژوهشگران در پژوهشی راهکارهایی را برای رونق اقامتگاه ها بعد از بحران شیوع کووید-19 شناسایی کرده اند.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، گردشگری، صنعتی بسیار شکننده است که از زمان ظهور علمی خود (سال ۱۹۵۰ میلادی) تا به امروز با بحران های بسیاری دست وپنجه نرم کرده است. حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا و بحران سلامت ناشی از شیوع بیماری سارس در سال ۲۰۰۳ خصوصاً در آسیای شرقی، لطمه جدی به این صنعت وارد کرد. شیوع کووید-۱۹ نیز صنعت توریسم را با بحران شدیدی روبرو کرد. پژوهشگران در پژوهشی راهکارهای رونق اقامت گاه ها بعد از بحران شیوع ویروس کرونا را بررسی نموده اند.
در این پژوهش که توسط ندا ترابی فارسانی، دانشیار گروه موزه و گردشگری دانشگاه هنر اصفهان و سید رضا بهادری، دانشجوی دکترای مدیریت گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی انجام شده است آمده: این پژوهش به دنبال کشف راهکارهای مناسب برای رونق باردیگر ی کسب وکار اقامتگاه ها در دوران پساکووید-۱۹ از دیدگاه خبرگان و کارشناسان است. برای دستیابی به این هدف، از روش تحلیل مضمون استفاده شد. پژوهش حاضر یک پژوهش اکتشافی و از نظر هدف، کاربردی است.
جامعه آماری پژوهش حاضر، کارشناسان، خبرگان و مدیران و صاحبان مراکز اقامتی هستند که به روش گلوله برفی مورد مصاحبه قرار گرفتند. از آن جایی که جمع آوری داده، در زمان همه گیری ویروس کووید-۱۹ در ایران انجام گرفته، پژوهشگران مصاحبه نیمه ساختاریافته، استفاده از تلفن و برنامه های پیامرسان فوری مانند واتساپ و تلگرام را برگزیدند.
فرم مصاحبه نیمه ساختاریافته شامل سه سوال باز بود: ۱- به نظر شما چه راهکارهایی می تواند به رونق باردیگر ی کسب وکار اقامتگاه ها بعد از دوران کووید-۱۹ کمک کند؟ ۲- به نظر شما چه حمایت ها و سیاست گذاری هایی از جانب دولت می تواند بر رونق کسب وکار اقامت گاه ها تاثیر داشته باشد؟ ۳- به نظر شما توسعه کدام فعالیت ها و اقدامات به رونق باردیگر اقامتگاه ها کمک خواهد کرد؟
برای تعیین روایی محتوایی، فرم مصاحبه در اختیار هشت خبره ی حوزه گردشگری، میهمان نوازی و هتلداری و اقتصاد قرار گرفت و با توضیح اهداف پژوهش برای آنها و ارائه تعاریف عملیاتی مربوط به محتوای سوال پژوهش، از آنها خواسته شد تا سوال موجود در فرم مصاحبه را برمبنای طیف سه بخشی لیکرت «گویه ضروری است»، «گویه مفیدست ولی ضروری نیست» و «گویه ضرورتی ندارد» طبقه بندی کنند.
محققان این مطالعه، بعد از تعیین روایی محتوایی با ۱۵ نفر از کارشناسان وخبرگان و مدیران و صاحبان هتل ها و اقامتگاه های کشور ایران و اعضای کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری ایران مصاحبه کردند. سه نفر از مصاحبه شونده ها زن و ۱۲ نفر دیگر، مرد بودند. اکثریت آنها در دامنه ی سنی ۳۵ تا ۴۵ سال و دارای مدرک کارشناسی بودند.
در این مطالعه آمده است: نتایج تجزیه و تحلیل به روش تحلیل مضمون نشان داده است که تاکید بیشتر خبرگان و کارشناسان بر سیاست گذاری جهت مدیریت بحران سلامت است. اعطای وام از طرف سیستم بانکی، بخشودگی جرائم مالیاتی، افزایش نرخ هتل ها و اقامتگاه ها، سیاست گذاری بمنظور افزایش تعطیلات، حمایت دولت از صاحبان اقامتگاه ها و هتل ها، معافیت یا بخشودگی هزینه های خدمات شهری هتل ها در دوران کووید-۱۹، اعطای مشوق های بیمه ای و مالیاتی، پرداخت بیمه بیکاری به بیکاران کووید-۱۹ شاغل در اقامتگاه ها و عدم جریمه کارفرما برای پرداخت حق بیمه پرسنل شاغل، اعطای تسهیلات سفر به کارمندان دولت جهت اقامت در هتل ها، افزایش دوره تنفس بازپرداخت تسهیلات بانکی اقامتگاه ها، سیاست گذاری جهت تاسیس صندوق بحران وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و سیاست گذاری جهت تاسیس شرکت بیمه گردشگری همچون سیاست هایی بود که کارشناسان و صاحبان اقامت گاه ها بر آن تاکید داشتند.
نویسندگان این مقاله می گویند: گروهی از خبرگان، توسعه محصول در دوران پسا کووید-۱۹ را راهکاری برای رونق کسب وکار اقامتگاه ها دانستند. در این راستا، تخصیص اقامتگاه ها به یک خانواده و یا یک گروه فامیلی بجای پذیرش میهمان بصورت مجزا و پراکنده در امتداد حفظ فاصله اجتماعی و موارد بهداشتی را راهکاری برای جذب توریست و تضمین سلامت مشتریان بیان نمودند.
در این مطالعه بیان شده است: عده ای از خبرگان بیان نمودند که در دوران پساکووید۱۹، هتل ها و اقامتگاه ها باید تمام تلاش خودرا برای رسوخ در بازار داشته باشند و راهکارهایی چون بازاریابی الکترونیکی جهت جذب توریست و بازاریابی بمنظور تضمین رعایت کلیه پروتکلهای بهداشتی و جلب اعتماد گردشگران می تواند گامی باشد برای شروع باردیگر فعالیت ها.
بر اساس آن چه پژوهشگران این مقاله اعلام نموده اند، آخرین مضمونی که کارشناسان به آن اشاره داشتند مشارکت بوسیله افزایش فعالیت شبکه ای و زنجیره ای بود، چونکه در یک بحران اقتصادی، چون فعالیت شبکه ها و زنجیره ها در یک مقیاس بزرگ است، هزینه ها و ضررهای اقتصادی سرشکن می شود و رقبا نیز قدرت رقابت با آنها را ندارند و در دوران پساکووید-۱۹ نیز با همکاری و مشارکت قادر به جذب مشتری بیشتری خواهند بود.
مدل طراحی شده در این پژوهش برای مدیریت اقامتگاه ها، در بحران کووید-۱۹، که از نتایج تجزیه و تحلیل کیفی فرم های مصاحبه به دست آمده است به شکل زیر است:

این مقاله در پانزدهمین دوره ی فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری انتشار یافته است.






منبع:

1400/02/16
18:10:22
5.0 / 5
250
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
NeoPedia