NeoPedia

پژوهش های رویان برای یافتن راه درمان دیابت

پژوهش های رویان برای یافتن راه درمان دیابت

نئوپدیا: پژوهشگران پژوهشگاه رویان در بررسی های خود استفاده از پوششی با امكان تعدیل سیستم ایمنی برای پیوند جزایر لانگرهانس و درمان دیابت را مورد واكاوی قرار داده اند.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، دیابت یكی از بیماری های رایج عصر ماست كه كنترل آن دشوار و هزینه بر است و عوارض جانبی فراوانی دارد. پیوند جزایر لانگرهانس، كه تولیدكننده انسولین و كاهنده قند خون هستند، روشی درمانی برای این بیماری محسوب می شود؛ اما از آنجائیكه دیابت یك بیماری خود ایمنی است، جزایر پیوندشده در معرض سیستم ایمنی فرد دریافت كننده مجدداً تخریب می شوند.
یكی از روش های محافظت از جزایر پیوند شده قرار دادن آنان در پوششی است كه ضمن عبور اكسیژن و مواد مغذی از عبور اجزای سیستم ایمنی كه جزایر را تخریب می كنند جلوگیری كند. با این وجود پوشش های تولید شده تا امروز قادر به پیشگیری از عبور سایتوكین ها و آنتی ژن های مربوط به خود جزایر نبوده اند.
به منظور غلبه بر این مشكل، ژیلا ایزدی، دكتر حاجی زاده، دكتر حمید اكبری جوار، دكتر بهاروند و همكارانشان در پژوهشگاه رویان، دانشگاه علوم پزشكی تهران، انیستیتو پاستور و دانشگاه علوم پزشكی شیراز، پژوهشی را طراحی كردند كه طی آن در فضای داخلی پوشش محافظ فراگیرنده جزایر لانگرهانس پروتئین های تعدیل كننده سیستم ایمنی متصل شده بود.
نتایج این پژوهش كه در مجله بین المللی و معتبر Biomaterials به چاپ رسیده است، نشان می دهد، استفاده از پوشش تولید شده در این پژوهش، مقاومت جزایر در مقابل سیستم ایمنی را به شكل مدلول داری بالا می برد. همین طور محققان این طرح اثر استفاده از پوشش دارای تعدیل كننده سیستم ایمنی در فضای داخلی را در ایجاد امكان پیوند جزایر لانگرهانس گونه ای جانوری به گونه ای دیگر را مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد گروه های دریافت كننده جزایر در این پوشش جدید نسبت به گروه كنترل كاهش قند خون بیشتر را تجربه می كردند.
نتایج این پژوهش نشان داد استفاده از تعدیل كننده های سیستم ایمنی در فضای داخلی پوشش ها روش موثری است و می تواند افق های تازه ای را در پیوند جزایر لانگرهانس و درمان دیابت ایجاد كند.



1397/12/03
13:10:54
5.0 / 5
4628
تگهای خبر: بین المللی , پژوهش , پژوهشگران , پژوهشی
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
NeoPedia