NeoPedia
پژوهشگران مدعی شدند

نوجوانان خوش بین كم تر دخانیات مصرف می كنند

نوجوانان خوش بین كم تر دخانیات مصرف می كنند

به گزارش نئوپدیا بررسی های یک مطالعه از آن حکایت می کند که دانش آموزان خوش بین کمتر از بدبین ها سیگاری و قلیانی هستند. ازاین رو خوشبینی یکی از عامل های مؤثر در مصرف دخانیات در نوجوانان است.



به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، مصرف دخانیات در سرتاسر جهان، بار عظیمی را بر سیستم سلامت و اقتصاد تحمیل می کند و بخصوص استعمال دخانیات در نوجوانان مساله ای جدی است.

فاکتورهای گوناگونی بر شروع مصرف دخانیات در نوجوانان مؤثر هستند. از طرفی مطالعات مختلف خوشبینی را بعنوان یکی از عوامل روان شناختی مؤثر در رفتارهای سلامتی نشان داده اند؛ اما مطالعات اندکی رابطه خوشبینی را با مصرف دخانیات بررسی نموده اند.

به همین دلیل پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تبریز با انجام یک مطالعه ارتباط میزان خوشبینی با مراحل مصرف سیگار را در نوجوانان دبیرستانی شهرستان سنقر بررسی کردند.

این مطالعه به روش مقطعی در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ در شهر سنقر استان کرمانشاه انجام شد. تعداد ۱۱۰۴ دانش آموز دبیرستانی به روش نمونه گیری خوشه ای طبقه بندی وارد مطالعه شدند و پرسشنامه ای شامل مشخصات دموگرافیک، وضعیت مصرف سیگار وپرسشنامه خوشبینی کودکان مارتین سلیگمن توسط دانش آموزان موردمطالعه تکمیل شد.

نتایج این بررسی نشان داد که بین خوشبینی با مراحل مصرف سیگار و قلیان رابطه منفی وجود دارد. به این معنا که دانش آموزان خوش بین کمتر از بدبین ها سیگاری و قلیانی هستند. ازاین رو خوشبینی یکی از عامل های مؤثر در مصرف دخانیات در نوجوانان است.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «بررسی رابطه مراحل مصرف سیگار با خوشبینی در دانش آموزان دبیرستانی سنقر» در پایگاه نتایج پژوهش های سلامت کشور انتشار یافته و اصغر محمدپوراصل، محمد اصغری جعفرآبادی، حیدر ندریان، علی فخاری دهخوارقانی و اسماعیل حشمتیان؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تبریز در انجام این مطالعه مشارکت داشتند.




1400/04/11
15:54:44
5.0 / 5
974
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگران , دانشگاه , سیستم
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
NeoPedia