NeoPedia

موانع آموزش و پژوهش نافع در کشور

موانع آموزش و پژوهش نافع در کشور

نئوپدیا: دکتر سیدضیا هاشمی، دانشیار گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی در پانزدهمین نشست علمی دانش آموختگان دانشگاه تهران با اشاره به موانع موجود در زمینه آموزش و پژوهش نافع، اظهار داشت: رشد کمی مقالات و افول کیفیت به دلایلی همچون تشویق های فرمالیستی برای رشد آمار مقالات، نبودن ارتباط مناسب و مکفی بین اهالی دانشگاه و صنعت، بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و تاکید بیش از اندازه بر آموزش های یک بعدی و نظریه محور از این موارد است.



به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، دکتر سید محمد میرکمالی، استاد گروه علوم تربیتی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی و دانش آموخته‌ی دانشگاه تهران در پانزدهمین نشست علمی دانش آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «آموزش و پژوهش نافع» اظهار داشت: مدرسه نافع، علاوه بر آن که به نیازهای فرد همچون تربیت بدنی، تقویت قوای جسمی، سالم سازی فرد، فراهم کردن زمینه های سلامت روانی و نقش پذیری تاکید دارد، باید مجهز به همه گونه ابزارها، کارگاه ها و آزمایشگاه ها و فضاهای کار باشد و آنها را بطور سخاوتمندانه در اختیار دانش آموز و در خدمت شناسایی استعدادها قرار دهد.

او اضافه کرد: کاری که در مدارس انجام می شود باید با نهایت درایت، برنامه ریزی و حساب شده صورت گیرد، واگرنه هر گونه خطا و اشتباهی در آن سبب اتلاف استعدادها می شود؛ بدین سبب در مدرسه افراد خودشناس، خداشناس و دیگرشناس می شوند.

استاد گروه علوم تربیتی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران افزود: مدرسه، دانش آموز را نقش پذیر تربیت می کند و آموزش وپرورش نافع باید بتواند این شخصیت را بسازد تا یادگیری امکان پذیر شود. مدرسه می کوشد برای هر فردی یک پرونده شخصیتی، شناختی و هویتی بوجود آورد که در عمل برای مراحل بالاترِ صعود در جامعه آماده شود.

دکتر میرکمالی اظهار داشت: سازمان آموزش وپرورش نافع باید از معلمان نافع برخوردار باشد. معلمان نافع کاملاً با تعلیم آشنا هستند و همین طور متخصص هستند و می توانند در رشته مورد تدریس خود کاملاً مسلط باشند. اگر معلم نافع وجود داشته باشد، مدرسه نافع هم به تبع آن ایجاد می شود.

استاد گروه علوم تربیتی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی بیان داشت: سازمان آموزش وپرورش نافع باید از مدیریت نافع برخوردار باشد، مدیریت نافع باید آموزش های لازم را در مدیریت داشته باشد و بمراتب از مدیران شایسته و توانمند برخوردار باشد.

دکتر میرکمالی بعنوان نتیجه گیری اعلام می کند: آموزش وپرورش نافع، نظامی پیچیده و درهم تنیده از عوامل داخلی و خارجی است که با همکاری و تعامل با یکدیگر به تعلیم و تربیت انسان ها می پردازد که برون دادها و نتایج آن منجر به شکوفایی استعدادها، تربیت شخصیت های ممتاز و متعادل، نقش پذیری متعهد و مسئولیت پذیر، حرفه ای و متخصص، مدیریت کارآمد و اثربخش، توسعه پایدار و احساس رضایت، سعادت و خوشبختی در افراد و جامعه می شود.



مسئولیت اجتماعی دانشگاه، مشارکت فعال در پیشرفت اجتماعی است

در ادامه این وبینار، دکتر سید ضیا هاشمی، دانشیار گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی و دانش آموخته‌ی دانشگاه تهران اظهار داشت: امروزه مسئولیت اجتماعی دانشگاه فقط در آموزش و پژوهش سازمانی و عرصه عمل دانشگاهی خلاصه نمی گردد بلکه معطوف به مشارکت فعال در پیشرفت و توسعه اجتماعی است.

وی اضافه کرد: در روایات دینی، علم و دانش بعنوان منشأ اقتدار فرد و جامعه معرفی شده است و در ادبیات فارسی هم علم و دانایی عامل توانایی شمرده می شود.

دانش آموخته‌ی دانشگاه تهران افزود: بالندگی دانشگاه مستلزم تعامل سازنده و پویا با بخش های مختلف جامعه است تا جامعه، دانشگاه را مفید و نافع تلقی کند.

او بیان داشت: ابعاد مسئولیت اجتماعی دانشگاه در دو بعد آموزش و پژوهش قابل تحلیل است؛ در بعد نخست، دانشگاه متولی تربیت افراد متخصص فرهیخته و شهروندانی است که در تحول و پیشرفت جامعه و رفع نیازهای کلان نقش آفرین باشند و بعد دوم شامل تأثیرگذاری در پیشرفت و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور با پیوند ساخت مند با صنعت و جامعه است. پیوند ارگانیک و متقابل دانشگاه با صنعت و جامعه زمینه ساز موفقیت دانشگاه در ایفای مسئولیت اجتماعی آن و همین طور تعالی اجتماع و رشد اقتصاد خواهد بود.

او به موانع موجود در زمینه آموزش و پژوهش نافع اشاره نمود و اظهار داشت: رشد کمی مقالات و افول کیفیت به دلایلی همچون تشویق های فرمالیستی برای رشد آمار مقالات، نبودن ارتباط مناسب و مکفی بین اهالی دانشگاه و صنعت، بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و تاکید بیش از اندازه بر آموزش های یک بعدی و نظریه محور از این موارد است.

دانشیار گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به ارائه راهکارهایی دراین زمینه پرداخت و اضافه کرد: ضرورت تغییر ماهیت دانشگاه ها برای انتقال از نسل اول و دوم به نسل های جدید، در اولویت قرار دادن پژوهش های مسئله محور و قابل کاربست در سطح جامعه و سازمان ها، گسترش تعاملات بین المللی با دانشگاه ها و مراکز علمی سایر کشورها، نهادینه سازی فرهنگ آموزش اثربخش و پژوهش کاربردی و راهبردی در سطح جامعه، تصویب قوانینی در جهت تشویق یا مکلف نمودن دانشگاه و صنعت برای ارتباطات مؤثر و کارآمد متقابل و کارآموزی دانشجویان در صنعت و آموزش صنعتگران در دانشگاه از این موارد است.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه تهران، پانزدهمین نشست علمی دانش آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «آموزش و پژوهش نافع» با حضور دکتر فاطمه نصرتی، رییس دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه تهران (دبیر پنل) و سخنرانی دکتر سید محمد میرکمالی، استاد گروه علوم تربیتی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی و دانش آموخته‌ی دانشگاه تهران و دکتر سید ضیا هاشمی، دانشیار گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی و دانش آموخته‌ی دانشگاه تهران بصورت مجازی انجام شد.





منبع:

1400/10/18
17:34:35
5.0 / 5
72
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
NeoPedia