صدمه اصلی پژوهش از كجا می آید؟
به گزارش نئوپدیا كارشناس مشاوره و راهنمایی مركز مشاوره و درمان دانشگاه بیرجند اظهار داشت: صدمه در پژوهش و مقاله نویسی از جایی آغاز می شود كه به جای مساله یابی به مساله سازی توجه می شود.
هادی صمدیه در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: مقالات اگر بر اساس خلاءهای پژوهشی موجود باشند، می توانند به تولید علم منجر شوند.
وی ادامه داد: صدمه در پژوهش و مقاله نویسی از جایی آغاز می شود كه به جای مساله یابی به مساله سازی توجه می شود.
كارشناس مشاوره و راهنمایی مركز مشاوره و درمان دانشگاه بیرجند بیان كرد: نكته دیگر آن است كه زمانی پژوهش بعنوان یك منبع معتبر به تولید علم منجر می شود كه به مسائل موجود در جامعه بپردازد به عبارتی مساله ما باشد و نه مساله دیگران. این یك ضعف جدی پژوهش های كنونی است.
صمدیه افزود: برای تولید علم، نمی توانیم پژوهش را كنار بگذاریم به خصوص نمی توانیم پژوهش های اكتشافی و كیفی كه به تولید علم نزدیكی بیشتری دارند را نادیده بگیریم.
وی خاطرنشان كرد: تقویت بنیه علمی در جوامع، قبل از هر چیز نیازمند این است كه به این مورد توجه گردد كه علمی كه در دانشگاه ها در اختیار علم آموزان قرار می گیرد تا چه میزان متناسب با نیاز جامعه بوده و تا چه میزان جنبه های مهارتی افراد را مورد توجه قرار می دهد.
كارشناس مشاوره و راهنمایی مركز مشاوره و درمان دانشگاه بیرجند بیان كرد: به عبارتی تقویت بنیه علمی جوامع زمانی امكانپذیر است كه آن علم برای افراد و برای جامعه سودمندی داشته باشد و محدود به كاربست در موقعیت صرف آموزشی نباشد.
صمدیه با اشاره به اینكه نقش اساتید دانشگاهی بعنوان الگو هم حائز اهمیت می باشد، اظهار نمود: تقویت بنیه علمی الزاماً به معنای بالا بردن تعداد مقالات و كتب نیست، بلكه ترویج تفكر علمی در میان دانشجویان، مسأله ای فراتر از تولید صرف مقالات است.
وی خاطرنشان كرد: تفكر علمی زمانی رونق می گیرد كه افراد یا فراگیران با خواسته خود و با كنجكاوی خود راه كشف كردن ناشناخته ها را در رشته های خود پیش بگیرند نه اینكه صرفاً معدل بالا بعنوان یك ارزش در اولویت قرار گیرد.
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب