NeoPedia
وزیر علوم در نامه ای به رؤسای دانشگاه ها و پژوهشگاه های كشور تاكید كرد

انجام پژوهش های كاربردی جهت پیشگیری از مخاطرات طبیعی آینده

انجام پژوهش های كاربردی جهت پیشگیری از مخاطرات طبیعی آینده

نئوپدیا: دكتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نامه ای به رؤسای دانشگاه ها و پژوهشگاه های كشور بر ضرورت تشكیل كارگروه های تخصصی در امتداد شناسایی لطمه های ناشی از سیل اصرار كرد و انجام پژوهش های كاربردی جهت پیشگیری از مخاطرات طبیعی آینده را ضروری دانست.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، اداره كل روابط عمومی وزارت علوم، در متن این نامه خطاب به رؤسای دانشگاه ها و پژوهشگاه ها آمده است:
چنانكه مستحضرید كشور ایران به سبب شرایط اقلیمی و زیست محیطی در معرض بروز حوادث طبیعی، همچون زلزله و سیل، قرار دارد. متأسفانه در ایام اخیر هم وطنان عزیز شاهد رخداد سیل ویرانگر در چندین استان كشور بوده اند. با عنایت به این موضوع، موارد ذیل از اهمیتی ویژه برخوردار است:
۱. با توجه به نتایج ناگوار این نوع حوادث در زندگی و مناسبات اجتماعی لازم است دانشگاه ها و مراكز پژوهشی كشور در اسرع وقت با هماهنگی و مشاركت دستگاه های اجرایی متولّی كارگروه هایی تخصصی تشكیل دهند تا لطمه های ناشی از سیلاب اخیر را شناسایی، دلیلهای آنرا با بررسی ها و پژوهش های میدانی استخراج و راهكارهای پیشگیری از آنرا پیشنهاد كنند.
۲. انتظار می رود با عنایت به اهمیت رعایت استانداردها و اصول علمی در حوزه های شهرسازی، معماری، آبخیزداری، كشاورزی، مهار آب های سرگردان، مدیریت منابع آب و سفره های زیرزمینی، مدیریت شهری، ایمنی سازه های هوایی و دریایی در اسرع وقت با همكاری دستگاه های مسئول، پژوهش های كاربردی صورت پذیرد و راهكارهای پیشگیری از مخاطرات طبیعی آینده طرح شود.
۳. شناسایی و ارتقای روش های مدیریت بحران در چنین شرایطی با عنایت به تجارب عظیم حاصل از حوادث طبیعی از امور مهم و بررسی و بازبینی دقیق مسئله و بهبود آن لازم است.
۴. همكاری با كلیه سازمان های مسئول و فعال در حوزه های مهندسی، كشاورزی و علوم انسانی برای از بین بردن آثار سو حوادث طبیعی، خصوصاً برطرف نمودن تأثیرات مخرّب آن بر جامعه و روان انسان ها لازم است.
۵. استفاده از توانمندی های استادان، كاركنان و دانشجویان، خصوصاً تشكل های دانشجویی فعال، همچون كانون های هلال احمر، برای كمك و التیام زخم های ناشی از سیل در مناطق لطمه دیده لزوم دارد.
با عنایت به موارد مورد اشاره از كلیه دانشگاه های مستقر در مناطق لطمه دیده از سیلاب اخیر انتظار دارد در مأموریت های منطقه ای خود نتیجه پژوهش های علمی كارگروه های مربوطه را در چارچوب گزارش مدوّن به مسئولان استانی و دستگاه های اجرایی مرتبط نمایش و نسخه ای از آنرا برای پیگیری به معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال نمایند.
همچنین از دیگر دانشگاه ها و پژوهشگاه های كشور انتظار می رود ضمن ارتباط با دانشگاه های مناطق لطمه دیده با پشتیبانی و مشاركت كامل در تشكیل كارگروه ها، توان پژوهشی و تخصصی آنان را ارتقا دهند و به مسئولیت ملی خود عمل كنند.



1398/01/19
14:47:28
5.0 / 5
4872
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشی , دانشگاه , فناوری
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
NeoPedia