NeoPedia
گامی در جهت كاهش خطرات جانی و هزینه های حفاری؛

موفقیت محققان دانشگاهی در پیش بینی و كاهش هرزروی گل حفاری

موفقیت محققان دانشگاهی در پیش بینی و كاهش هرزروی گل حفاری

نئوپدیا: پژوهشگران واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با محاسبه سطح مقطع شكاف های چاه، موفق به پیش بینی و كاهش هرزروی سیال حفاری شدند.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، فریبرز طاهرزاده دورباطی دانشجوی كارشناسی ارشد مهندسی نفت گرایش حفاری و استخراج هدف از انجام این تحقیق را كاهش خطرات جانی حاصل از فوران چاه و كاهش هزینه های حفاری بیان كرد و اظهار داشت: همچون مسائل مهم در افزایش هزینه های حفاری، هرزروی گل حفاری است به نحوی كه می تواند هزینه هنگفتی را در حفاری تولید كند.
وی ادامه داد: در این تحقیق با محاسبه سطح مقطع شكاف های چاه و پیش ‎بینی هرزروی، مبادرت به تهیه مواد لازم متناسب با حفاری برای تركیب با سیال حفاری صورت گرفته است تا بر این اساس بتوان از هرزروی جلوگیری به عمل آورده و علاوه بر كاهش خطرات جانی باعث كاهش هزینه های ناشی از هرزروی گل حفاری شد.
طاهرزاده افزود: علاوه بر آن با اطلاع از مقدار هرزروی، امكان تهیه مواد اولیه گل حفاری قبل از وقوع هرزروی مهیا شده است. این امر سرعت عمل را در جلوگیری از وقوع هرزروی سیال حفاری بوجود آورده است.
وی با اشاره به روند اجرای این تحقیق، افزود: در این پروژه با مدل سازی های ریاضی در چاه ها میانگین عرض شكاف را به دست آورده و با داده های هرزروی مقایسه صورت گرفته است. پس از اینكه مدل سازی موفقیت آمیز بود، نتایج آن در دیگر چاه ها مورد استفاده قرار گرفته شد.
وی خاطرنشان كرد: نتایج حاصل از آنالیزهای انجام شده نشان داد؛ با افزایش گران روی هرزروی كمتر، با كاهش فشار هیدرواستاتیك (كاهش وزن گل) هرزروی كمتر و با افزایش نقطه تسلیم، باز هم هرزروی كمتر شده است.
به گزارش روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، این تحقیق در قالب رساله فریبرز طاهرازده دورباطی دانشجوی كارشناسی ارشد مهندسی نفت گرایش حفاری و استخراج با عنوان «شیوه محاسبه سطح مقطع هر fracture در سازندهای دارای شكستگی و گسل با استفاده از داده های مربوط به هرزروی سیال حفاری» به راهنمایی دكتر بهنام شكاری عضو هیئت علمی و مشاوره دكتر سید جلال شیخ زكریایی معاون دانشكده نفت و مهندسی شیمی واحد علوم و تحقیقات در این واحد دفاع شده است.



1397/06/26
15:07:05
0.0 / 5
4469
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگران , تولید , دانشگاه
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
NeoPedia