NeoPedia

تولید نانوكارخانه مصنوعی با پروتئین مهندسی شده

تولید نانوكارخانه مصنوعی با پروتئین مهندسی شده

به گزارش نئوپدیا نانوكارخانه ها در باكتری های موجود در طبیعت به وفور یافت می شوند. با الهام از این نانوكارخانه ها، محققان مبادرت به ساخت نانوكارخانه ای كردند كه ابعاد آن ۲۵ نانومتر است.



به گزارش نئوپدیا به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، باكتری ها حاوی كارخانه هایی در مقیاس نانومتری هستند كه مواد مختلفی را تولید می كنند. بعضی از این مواد سمی بوده و برخی هم مورد استفاده گونه های دیگر قرار می گیرد. تابحال تحقیقات عمیقی روی این نانوكارخانه ها انجام نشده است.
اما همه نانوكارخانه ها دارای یك ساختار خارجی مشترك هستند، تمام آنها پوسته ای پروتئینی دارند. محققان دانشگاه ایالتی میشیگان به بررسی چگونگی دستكاری این ساختار در آزمایشگاه پرداختند. با كسب چنین اطلاعاتی، آنها می توانند نانوكارخانه هایی بسازند و از آنها برای تولید مواد طبیعی استفاده كنند. دانشمندان به این كارخانه ها بعنوان منبعی برای تولید فناوری های جدید نگاه می كنند. هدف اصلی محققان، ساخت و دستكاری نانوكارخانه هایی است كه در طبیعت وجود ندارند.
چریل كارفیلد و همكارانش به مطالعه پوسته ای مهندسی شده پرداختند كه دارای ساختار طبیعی بوده ولی با تغییرات ژنتیكی در پروتئین ها ساخته شده است. در این پوسته از یك پروتئین منفرد استفاده شده تا ساختار ساده شود. در طبیعت سه نوع پروتئین در پوسته ها استفاده می شود كه رایج ترین آنها BMC-H است. این پروتئین ها به كنار هم آمده و شكل هگزاگونال ایجاد می كنند كه درصورت كنار هم قرار گرفتن، دیواره ای ایجاد می شود.
محققان با الهام از این پروتئین، مبادرت به ساخت BMC-H مصنوعی نموده و آنرا BMC-H۲ نام گذاری كردند. آنها با استفاده از این پروتئین مصنوعی مبادرت به ساخت پوسته ای برای تولید نانوكارخانه كردند. زمانی كه این پروتئین بعنوان پوسته برای تولید نانوكارخانه استفاده می شود، حفره هایی روی سطح نانوكارخانه وجود خواهد داشت.
در قدم بعد، پژوهشگران درصدد پركردن این حفره ها برآمدند، آنها برای این كار از پروتئین BMC-P استفاده كردند كه سومین نوع از پروتئین هایی است كه روی پوسته نانوكارخانه ها استفاده می شود.
برایان از محققان این پروژه می گوید: در نهایت ما موفق شدیم پوسته ای به ابعاد ۲۵ نانومتر تولید نماییم كه در آن از دو نوع پروتئین استفاده شده است، این ساختار نصف ساختارهایی است كه با هر سه نوع پروتئین ساخته شده است. نتایج این پروژه در نشریه Synthetic Biology به چاپ رسیده است.

1398/03/28
14:07:41
5.0 / 5
4590
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگران , تولید , دانشگاه
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
NeoPedia