NeoPedia
در پژوهش مشترك محققان دانشگاه حكیم سبزواری و پژوهشگران سوئدی انجام شد

شناسایی كانون های جدید گرد و غبار بخش های خشك شده دریاچه ارومیه

شناسایی كانون های جدید گرد و غبار بخش های خشك شده دریاچه ارومیه

نئوپدیا: دكترمهدی بروغنی، عضو هیئت علمی دانشگاه حكیم سبزواری و پژوهشگران مركز مطالعات خاورمیانه دانشگاه لوند سوئد، موفق شدند در پژوهشی مشترك، كانون های جدید گرد و غبار بوجود آمده در بخش های خشك شده دریاچه ارومیه را با استفاده از تصاویر ماهواره ای و روش های جدید سنجش از دور شناسایی كنند.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، دكتر بروغنی با اشاره به موقعیت مهم و خاص زیست محیطی دریاچه ارومیه اظهار داشت: این پژوهش برای اولین بار كانون های جدید گرد و غبار بوجود آمده در بخش های خشك شده دریاچه ارومیه را با استفاده از تصاویر ماهواره ای و روش های جدید سنجش از دور شناسایی و حدس و گمان های مربوط به ایجاد كانون برداشت گرد و غبار در صورت خشك شدن دریاچه ارومیه را تایید كرده است.
عضو هیئت علمی مركز پژوهشی علوم جغرافیا و مطالعات اجتماعی دانشگاه حكیم سبزواری اظهار داشت: همینطور این تحقیق نشان داده است در صورت ادامه خشك شدن دریاچه و ایجاد منبع اصلی گرد و غبار مردم اطراف دریاچه به شعاع ۵۰۰ كیلومتر را تحت تأثیر قرار می دهد كه خسارات به بار آمده با عنایت به تراكم زیاد منطقه تحت تأثیر بسیار شدیدتر از دریاچه خشك شده سیستان یا دریاچه خشك شده آرال خواهد بود.
وی یادآورشد: این پژوهش زنگ خطری جدی برای مدیران كشور است كه در صورت عدم احیای دریاچه ارومیه خسارات جبران ناپذیری بر كشور و منطقه دارد.
بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، نتایج حاصل از این پژوهش بین المللی در مقاله ای با عنوان Desiccating Lake Urmia: A New Dust Source of Regional Importance در مجله Geoscience and remote sensing letter كه جزو مقالات Q 1با IF، 3.534 انتشار یافته است.




منبع:

1398/09/04
22:59:54
5.0 / 5
4924
تگهای خبر: بین المللی , پژوهش , پژوهشگران , پژوهشی
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
NeoPedia