NeoPedia

میزان لطمه پذیری ریه افراد مبتلا به كووید-۱۹ بعد از بهبودی

میزان لطمه پذیری ریه افراد مبتلا به كووید-۱۹ بعد از بهبودی

به گزارش نئوپدیا پژوهشگران موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكی تهران می گویند: درباره علایم حاد كووید-19تحقیقات زیادی انجام شده است، اما نسبت به اتفاقاتی كه پس از بهبودی فرد رخ می دهد، اطلاعات خیلی كم است و لازم است تحقیقات بیشتری انجام شود؛ اما باتوجه به تحقیقات انجام شده افرادی كه به نوع شدید كووید-19 مبتلا می شوند و بهبود می یابند ممكنست گرفتار صدمات و عوارض ریوی با شدت متفاوت شوند. پس بنا بر این ممكنست ریه چنین افرادی لطمه پذیرتر باشد.


به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، پژوهشگران موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بررسی شواهد موجود به این پرسش پاسخ داده اند که آیا پس از بهبودی از کووید-۱۹، ریه فرد مبتلا لطمه پذیرتر از دیگران خواهد بود یا خیر؟
آنها می گویند: پژوهشگران هنگ کنگ به این نتیجه رسیده اند که ریه برخی از افراد مبتلا به کووید-۱۹ پس از بهبودی مبتلا به اختلال می شود، بطوریکه با انجام کارهای سرعتی مانند پیاده روی سریع، گرفتار تنگی نفس می شوند.
همین طور در مطالعه ای که روی بیماران مبتلا به کووید-۱۹ انجام گرفت، مشخص شد که ظرفیت ریه افراد بهبود یافته کمتر از ظرفیت ریه آنها در زمان سلامتشان است. در برخی از موارد شدید، تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد ریه مبتلایان، عملکرد مفیدی دارند. البته هنوز بسیار زود است که در مورد اثرات بلندمدت ویروس کرونا بر عملکرد ریه نظری داد، اما اسکن های ریوی نشان میدهد که شکل هایی مانند شیشه یخ زده در ریه وجود دارد که نشان دهنده لطمه دیدگی ریه است.
نتایج سی تی اسکن برخی از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نشان میدهد که ترشحاتی در ریه آنها وجود دارد که باقی مانده دوران عفونت ریه هستند. همین طور تحقیقات ابتدایی که در دانشگاه جان هاپکینز دراین زمینه انجام شده است، نشان میدهد که عوارض ریوی ناشی از کووید-۱۹ ممکنست در حالت های شدید سبب نارسایی ریه و ایجاد عوارض ماندگار ریوی شود.




منبع:

1399/06/02
20:22:26
5.0 / 5
1702
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگران , دانشگاه
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
NeoPedia