NeoPedia
نگاهی به نتایج یك تحقیق

كدام سبك موسیقی در ایران پرطرفدارتر است؟

كدام سبك موسیقی در ایران پرطرفدارتر است؟

به گزارش نئوپدیا نتایج یک نظرسنجی مردمی، آماری از سرانه مصرف موسیقی و سبک های موسیقی مورد علاقه مردم در کشور عرضه کرده است.


به گزارش نئوپدیا به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پژوهش «موج سوم پیماش سنجش وضعیت مصرف کالاهای فرهنگی در ایران»؛ به کوشش سعید معیدفر (مدیر علمی)، محمد سلگی (مدیر طرح) و عباس وریج کاظمی (ناظر علمی) انجام شده که توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انتشار یافته است.

اطلاعات در ارتباط با شهروندان ایرانی از راه پرسشنامه ساختار یافته به صورت مصاحبه رودرو، جمع آوری شده است. همینطور جمعیت آماری این پژوهش، شامل تمامی افراد ۱۵ سال به بالای ساکن شهر و روستاهای کشور است.
تعداد نمونه در این بررسی ۱۵۶۰۶ نفر در ۳۱ استان کشور هستند.

در بخش «موسیقی» این سوال از مردم پرسیده شده است که آیا موسیقی گوش می کنند؟ و نتیجه به صورت زیر است:

۷۲.۱ درصد جمعیت گفته اند که موسیقی گوش می دهند که در جدول ذیل نگاشته شده است:



بنابراین مشخص شد با کاهش سن و افزایش تحصیلات، منزلت شغلی و پایگاه اقتصادی افراد، کسانی که به موسیقی گوش می دهند هم بیشتر می شوند.

مردان بیشتر از زنان، دانش آموزان و دانشجویان و سپس بیکاران بیشتر و افراد دارای درآمد بدون کار کمتر از دیگر گروه های فعالیت از موسیقی استفاده می نمایند.

در جدول ذیل «گوش دادن به موسیقی و میزان و مکان آن» مبسوط عرضه شده است:




همینطور در ادامه بخش «سبک های موسیقی مورد علاقه» این پیمایش در مورد اینکه بیشتر به چه سبک موسیقی ای گوش می کنند؟ نگاشته شده است:
در اولویت اول، ۴۶.۲ درصد مخاطبان موسیقی گفته اند که بیشتر به موسیقی سنتی گوش می دهند، ۳۷.۱ درصد هم بیشتر به پاپ ایرانی، ۹.۶ درصد موسیقی محلی، ۳.۹ درصد راک و رپ ایرانی و در مراحل بعدی به ترتیب به موسیقی کلاسیک خارجی، پاپ و راک و رپ خارجی گوش می دهند.

در اولویت دوم این بخش آمده است که پاپ ایرانی پرطرفدارترین نوع موسیقی است.

در بین مخاطبان موسیقی، موسیقی پاپ ایرانی با ۳۴.۲ درصد و موسیقی محلی با ۳۳.۷ درصد بالاترین شنونده را دارد.
بعد از آنها به ترتیب، موسیقی راک و رپ ایرانی با ۱۲.۷ درصد، پاپ خارجی با ۵.۱ درصد، کلاسیک خارجی با ۳.۸ درصد، راک و رپ خارجی با ۲.۲ درصد و سنتی ایرانی با ۰.۷ درصد شنونده قرار دارد.

در جدول ذیل «سبک موسیقی مورد علاقه» مبسوط عرضه شده است:





ازاین رو مشخص شد با افزایش سن، گوش دادن به موسیقی سنتی، محلی و نواهای مذهبی افزایش یافته و گوش دادن به موسیقی پاپ و راک و رپ ایرانی، کلاسیک و پاپ و راک و رپ خارجی، کاهش پیدا می کند.

جوان ترها خواستار گوش دادن به سبک های موسیقی مدرن هستند. مردان بیشتر از زنان موسیقی سنتی، راک و رپ ایرانی و خارجی و کمتر از آنان موسیقی پاپ ایرانی و نواهای مذهبی گوش می دهند.
دانش آموزان و دانشجویان، کمتر از دیگر گروه های فعالیت سبک های موسیقی سنتی و محلی ایرانی و نواهای مذهبی و بیشتر از دیگران، سبک های پاپ و راک و رپ ایرانی، کلاسیک و رپ خارجی را گوش می دهند.

افراد دارای درآمد بدون کار بیشتر از دیگران، موسیقی سنتی ایرانی و محلی و کمتر از دیگران، سبک پاپ و راک و رپ ایرانی و انواع سبک های خارجی را گوش می دهند.
خانه دارها هم بیشتر از دیگران طرفدار نواهای مذهبی هستند.

با افزایش سطح تحصیلات، شنیدن سبک های موسیقی سنتی، محلی و نواهای مذهبی کمتر می شود و شنیدن سبک های موسیقی پاپ، راک و رپ ایرانی و کلاسیک و پاپ خارجی افزایش می یابد.

با افزایش منزلت شغلی، شنیدن سبک های موسیقی کلاسیک و رپ خارجی و پاپ ایرانی افزایش می یابد و موسیقی محلی کاهش پیدا می کند.

با افزایش پایگاه اقتصادی، گوش دادن به سبک های موسیقی سنتی و کلاسیک خارجی افزایش می یابد و سبک های محلی و مذهبی کاهش پیدا می کند.

همینطور در بخش «تهیه آلبوم های موسیقی» از مخاطبان موسیقی پرسیده شده که معمولاً آهنگ ها یا آلبوم های موسیقی را چگونه تهیه می کنند؟ (تا دو اولویت) که ۳۳.۹ درصد مخاطبان موسیقی گفته اند آلبوم های موسیقی را از راه دانلود مجانی اینترنتی تهیه می کنند.
بعد از آن ۱۹.۴ درصد از راه خرید اینترنتی، ۱۷.۶ درصد خرید از فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی، ۱۱.۶ درصد از راه ضبط از رادیو و تلویزیون، ۹.۸ درصد امانت از دوستان و آشنایان و ۷.۵ درصد از راه خرید از دیگر فروشگاه ها و دستفروشی ها آلبوم های موسیقی خویش را تهیه می کنند.

در جدول ذیل «محل تهیه آهنگ ها یا آلبوم های موسیقی» نگاشته شده است:




بنابراین مشخص شد قانون کپی رایت در مورد آهنگ ها و آلبوم های موسیقی رعایت نمی گردد. ۵۵.۳ درصد در اولویت اول و ۸۳.۴ درصد در اولویت دوم آهنگ ها و آلبوم های موسیقی خویش را نمی خرند بلکه به صورت مجانی از دوستان و آشنایان یا از راه دانلود مجانی اینترنتی یا ضبط از رادیو و تلویزیون تهیه می کنند.





منبع:

1399/11/06
14:37:04
0.0 / 5
365
تگهای خبر: اینترنت , پژوهش , خرید , دانلود
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
NeoPedia