NeoPedia
نتایج بررسی های ایسپا نشان داد

نگرش ایرانی ها به رسانه های اجتماعی

نگرش ایرانی ها به رسانه های اجتماعی

به گزارش نئوپدیا برپایه نظرسنجی اخیر مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در مورد نگرش شهروندان پیرامون رسانه های اجتماعی، اغلب پاسخگویان، استفاده از رسانه های اجتماعی را لازم و ضروری می دانند.



به گزارش ایسنا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران با هدف بررسی نگرش شهروندان درمورد رسانه های اجتماعی، نظرسنجی را در مقیاس ملی در تاریخ 17 تا 20 مردادماه 1400 انجام داد. اطلاعات این نظرسنجی با رعایت اصول علمی و با در نظر گرفتن جمعیت 18 سال به بالای کل کشور (اعم از مناطق شهری و روستایی) با تعداد نمونه 1570 نفر به شیوه مصاحبه تلفنی گردآوری شد.

بالغ بر 50.4 درصد پاسخگویان این نظرسنجی را مردان و 49.6 درصد را زنان تشکیل می دادند که 38.2 درصد در مراکز استان ها، 35.8 درصد در سایر شهرها و 26 درصد هم در روستاها سکونت داشتند.

در این نظرسنجی، نگرش شهروندان پیرامون رسانه های اجتماعی؛ استفاده شهروندان از رسانه های اجتماعی مجازی به تفکیک خارجی و داخلی؛ میزان استفاده کاربران از رسانه های اجتماعی در روز، هفته و ماه؛ کسب درآمد شهروندان از راه رسانه های اجتماعی؛ نگرانی کاربران از فاش شدن اطلاعات شخصی در رسانه های اجتماعی، مورد بررسی قرار گرفت.

براساس نتایج به دست آمده، 78.8 درصد پاسخگویان با گزینه "این روزها استفاده از رسانه های اجتماعی لازم و ضروری است"، موافق و 13.4 درصد مخالف بودند و 7.8 درصد هم در این خصوص اظهار بی اطلاعی کردند.

دنیا بدون رسانه های اجتماعی، جای بهتری است؟

همچنین 58 درصد پاسخگویان معتقد بودند که "رسانه های اجتماعی سبب تقویت روابط اجتماعی" می شود؛ 27.3 درصد با این مورد مخالف و 14.7 درصد هم در این خصوص نظر یا پاسخی نداشتند. در پاسخ به گزینه "دنیا بدون رسانه های اجتماعی، جای بهتری است"، 32.2 درصد پاسخگویان با این گزینه موافق، 57 درصد مخالف و 10.8 درصد هم پاسخی برای آن نداشتند.

پیشتازی رسانه های خارجی مجازی

در پاسخ به این پرسش که "در حال حاضر، شما از کدام رسانه های اجتماعی استفاده می کنید؟" 48.4 درصد پاسخگویان اعلام نمودند که فقط از رسانه های اجتماعی خارجی مثل تلگرام، واتساپ و اینستاگرام استفاده می کنند؛ در مقابل 1.8 درصد پاسخگویان فقط از رسانه های اجتماعی داخلی مثل سروش، روبیکا و... استفاده می نمایند. همینطور 22.8 درصد پاسخگویان، هم از رسانه های اجتماعی داخلی و هم خارجی استفاده می نمایند. 27 درصد پاسخگویان هم هم اکنون کاربر هیچکدام از رسانه های اجتماعی داخلی یا خارجی نیستند.

کسب درآمد شهروندان از راه رسانه های اجتماعی

براساس نتایج این نظرسنجی، 19.8 درصد پاسخگویان (معادل 14.5درصد کل نمونه) اعلام نمودند که "از طریق رسانه های اجتماعی کسب درآمد دارند" و در مقابل 80.2 درصد گفته اند درآمدی از راه رسانه های اجتماعی ندارند. کسب درآمد شهروندان از راه رسانه های اجتماعی در میان زنان و مردان متفاوت می باشد. به صورتی که مردان بیشتر از زنان بیان کرده اند از راه رسانه های اجتماعی کسب درآمد می کنند.

نگرانی از فاش شدن اطلاعات شخصی در رسانه های اجتماعی

در پاسخ به گزینه "درمجموع چقدر نگران هستید که ناخواسته اطلاعات شخصی تان در رسانه های اجتماعی فاش شود؟"، 44.8 درصد کسانی که از رسانه های اجتماعی استفاده می نمایند، اصلاً نگران فاش شدن اطلاعات شخصی خود در رسانه های اجتماعی نیستند؛ 9.6 درصد به میزان کم، 16.8 درصد به میزان زیاد و 13.9 درصد تا حدودی در این خصوص احساس نگرانی می کنند. 14.8 درصد کاربران کاملاً نگران فاش شدن اطلاعات شخصی خود در رسانه های اجتماعی هستند. میزان نگرانی پاسخگویان از فاش شدن اطلاعات شخصی در رسانه های اجتماعی در میان زنان و مردان متفاوت می باشد. به صورتی که مردان بیشتر از زنان در این خصوص اظهار نگرانی کامل و زیاد کرده اند.

نتایج کامل این نظرسنجی در وبسایت مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در دسترس قرار دارد.






1400/06/13
22:20:24
5.0 / 5
206
تگهای خبر: اینستاگرام , تقویت , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
NeoPedia