NeoPedia
موسوی موحدی در بزرگداشت روز ملی آزمایشگاه:

برای یک لابراتوار عالی بودجه تعیین کننده نیست همت عالی نیاز است

به گزارش نئوپدیا، رئیس مرکز تحقیقات بیوشیمی بیوفیزیک دانشگاه تهران با اشاره به اینکه برای یک لابراتوار عالی بودجه تعیین کننده نیست، همت عالی نیاز است؛ اظهار داشت: همت عالی نیاز است که بتوانیم در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی رقابت نماییم. سرمایه گذاری همت عالی می خواهد. باید به مسؤلان و مردم بگوییم که ما کشور فرهیخته ای هستیم، پژوهشگران ایران باید سرآمد باشند، بنابراین باید دستگاه هایی داشته باشیم که بتوانیم با دنیا رقابت نماییم.

به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، دکتر علی اکبر موسوی موحدی امروز در مراسم هشتمین دوره بزرگداشت روز ملی لابراتوار و زادروز حکیم اسماعیل جرجانی با بیان اینکه لابراتوار تحقیقاتی ستون پیشران کشف علمی است، اظهار نمود: کشف علمی سبب غرور ملی می شود و اگر می خواهیم کشور پیشرفت کند، باید وارد کشف دست اول علمی شویم.

وی ضمن اشاره به اینکه لابراتوار تنها یک ساختمان فیزیکی نیست، تصریح کرد: به نظر من لابراتوار علمی تحقیقاتی، چند پایه دارد که اولی آن حضور دانشمندان تراز اول و باتجربه است که بتوانند در لابراتوار فکر را ایجاد کنند. یک استاد باتجربه باید در میان اعضای هیئت علمی جوان قرار داشته باشد و اگر در مرکزی این استاد را در اختیار نداریم، باید با شبکه سازی این کار را انجام دهیم. لابراتوار اول فکر است؛ اگر دستگاههای پیشرفته باشند، ولی فکری پشتشان نباشد، فایده ای ندارد.

رییس مرکز تحقیقات بیوشیمی بیوفیزیک دانشگاه تهران تصریح کرد: پایه دوم در لابراتوار ها، ابزارهای دقیق پیشرفته و دانش فنی آن است و دانش فنی حتی مهم تر است. مساله دیگر؛ شبکه سازی است. یک لابراتوار تحقیقاتی باید مثل ماهواره باشد و با سایر لابراتوار های کشور، ملی و منطقه ای متصل باشد.

موسوی موحدی در رابطه با وظایف لابراتوار های تحقیقاتی، توضیح داد: وظیفه اول یک لابراتوار تحقیقاتی، کشف علمی و گسترش مرزهای دانش است. برخی لابراتوار ها را در دنیا می بینیم که ۲۰ دانشمند نوبلی دارند و برخی مدعی اند که فناوری های روز دنیا از آن لابراتوار بیرون آمده اند.

وی افزود: دومین وظیفه اینست که نیروی انسانی توسعه یافته و پیشرفته را در لابراتوار پرورش دهیم. مثلا لابراتوار ماکس پلانک، اینشتین را معرفی می کند. لابراتوار پاستور واکسن ها را به جامعه بشری معرفی می کند. از لابراتوار باید سوال علمی بیرون بیاید؛ جواب آنقدر مهم نیست. وظیفه سوم لابراتوار ها هم حل مسائل جامعه است. لابراتوار های ملی باید فناوری و نوآوری جدیدی عرضه کند که مشکلات جامعه و جوامع بشری را حل کند.

استاد ممتاز دانشگاه تهران با بیان پیشنهاداتی برای پیشرفت لابراتوار های تحقیقاتی، اظهار داشت: برای یک لابراتوار عالی، بودجه تعیین کننده نیست؛ همت عالی نیاز است که بتوانیم در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی رقابت نماییم. سرمایه گذاری همت عالی می خواهد. باید به مسؤلان و مردم بگوییم که ما کشور فرهیخته ای هستیم، پژوهشگران ایران باید سرآمد باشند، بنابراین باید دستگاه هایی داشته باشیم که بتوانیم با دنیا رقابت نماییم.

وی تصریح کرد: باید افراد را توجیه نماییم که سرمایه گذار باشند و با همت عالی، آنچه از دستشان برمی آید را انجام دهند. این نیازمند پرورش، آموزش و توجیه است.

موسوی موحدی با تکیه بر شبکه سازی در لابراتوار های تحقیقاتی، اظهار داشت: شبکه سازی تا حدودی هم اکنون انجام شده است، ولی این شبکه آنچنان یکپارچه نیست. اول باید یک شبکه در سطح دانشگاهی، بعد در سطح ملی و سپس در سطح منطقه ای داشته باشیم و بعد در سطح جهانی شبکه سازی نماییم و ابزارهای مورد نیاز را در دسترس داشته باشیم.

وی اضافه کرد: تربیت و آموزش کارشناسان حرفه ای مورد نیاز است. دستگاههای پیشرفته و ابزار دقیق احتیاج به کارشناس حرفه ای دارد. یکی از اشکالات ما اینست که کارشناسان عالی رتبه برای سیستم ابزار دقیق نداریم.

وی افزود: باید یک ستاد ملی برای ساخت، تعمیر و بازسازی ابزار دقیق داشته باشیم و نیروهای فنی عالی رتبه ایجاد نماییم. برهمین اساس ما تشکیل رشته کموترونیک را پیشنهاد کرده ایم.

رییس مرکز تحقیقات بیوشیمی بیوفیزیک دانشگاه تهران در انتها ضمن اشاره به اهمیت مبحث دیپلماسی علمی، اظهار داشت: دیپلماسی یعنی دوستی با سایر کشورها. یک پایه رشد علم، اندازه گیری و اندازه گیری آزمایشگاهی است. باید لابراتوار هایی با پهنای باند بسیار بالا داشته باشیم و در کنار کارهای تجربی باید لابراتوار بزرگ و پیشرو در سطح ملی و بین المللی داشته باشیم.

منبع:

1402/02/08
04:56:23
5.0 / 5
382
تگهای خبر: آموزش , بین المللی , پژوهش , پژوهشگران
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)