رئیس پژوهشگاه مطالعات توسعه جهاد دانشگاهی مطرح كرد
انتقاد از مغفول ماندن مدیریت منابع انسانی در سازمان ها
به گزارش نئوپدیا رئیس پژوهشگاه مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران با انتقاد از مغفول ماندن مدیریت منابع انسانی در سازمان ها، اظهار داشت: وقتی سرمایه انسانی داریم كه منابع انسانی خلق ارزش كنند.
به گزارش نئوپدیا به نقل از ایسنا، دكتر تیمور مرجانی امروز (چهارشنبه، ۳۰ بهمن) در افتتاحیه شانزدهمین همایش و دهمین جشنواره ملی نظام پیشنهادها كه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، در ارتباط با مبحث «نقش شایستگی در خلق ارزش» با تاكید بر لزوم وجود نظام بهره ور مدیریت منابع انسانی اظهار نمود: سرمایه انسانی به لحاظ داشتن تفكر خلق ارزش برای سازمان ها اهمیت دارد چون بدین ترتیب اثرگذاری لازم را هم خواهد داشت.
وی لازمه خلق ارزش را كوشش برای اول بودن دانست و اظهار داشت: در دنیای كنونی می توان سخت افزارها و نرم افزارها را خرید اما تهیه مغزافزارها دشوار است پس باید دید در هر سازمانی چقدر سرمایه های انسانی برای آن سازمان اهمیت دارد و در سازمان مربوطه چقدر برای آن ارزش قایل می شوند؟!
رئیس پژوهشگاه مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران میزان وقت گذاشتن كاركنان برای یك سازمان را از نكات حایز اهمیت برشمرد و اضافه كرد: در پاسخ به این پرسش كه كدام سازمان می تواند منابع انسانی خویش را به سرمایه انسانی تبدیل كند، باید گفت سازمان های خلاق، یادگیرنده، توانمندساز و دانایی محور توان تبدیل منابع انسانی به سرمایه های انسانی را دارند.
مرجانی با استناد به مطالب كتابی اظهار داشت: دانش آموزان ممتاز همواره برای دانش آموزان ضعیف كار می كنند این بدان معناست كه سیستم آموزشی ما افراد را كارمند و خویش فرما تربیت می كند و افراد ضعیف تر سرمایه گذارانی می شوند كه دانش آموزان ممتاز برای آنها كار می كنند.
وی با بیان این كه در گام نخست برای خلق ارزش باید در ابتداء رسالت و مأموریت سازمانی تعریف شود، تصریح كرد: سپس باید اهداف و استراتژی های سازمانی تعیین و تعریف شود و تحلیلی از نظام مدیریت منابع انسانی از نظر ساختاری، محتوایی و... وجود داشته باشد، هم چنین باید دید چطور می توان برای سازمانی طراحی توسعه مناسب داشت.
رئیس پژوهشگاه مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان این كه برای افراد اثرگذار هر سازمانی بازنشستگی بی معناست، اضافه كرد: باید برای برنامه های بهبود ارزیابی شایستگی منابع انسانی و توسعه شایستگی منابع انسانی وجود داشته باشد.
مرجانی با طرح این پرسش كه چند درصد نیروهای كیفی سازمان ها توسط دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی كشور تربیت می شوند؟، افزود: متأسفانه هیچ نیروی فارغ التحصیل دانشگاهی برای سازمان ها تربیت نمی گردد.
وی با بیان این كه باید توجه داشت اهمیت شایستگی در یك سازمان تا چه میزان است، اضافه كرد: ارزیابی نیروی انسانی، تأمین منابع انسانی شایسته، مدیریت عملكرد، وجود سیستم تشویقی و پاداشی، توسعه مسیر شغلی، بهبود مستمر و یادگیری مستمر و... از شاخص های سنجش میزان اهمیت شایستگی در یك سازمان است.
رئیس پژوهشگاه مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران دانش، مهارت، بینش، رفتار، انگیزه و... را از شاخص های شایستگی برشمرد و اضافه كرد: مهارت حل مسأله، تفكر انتقادی، خلاقیت، توانایی مدیریت افراد، روحیه همكاری و كار تیمی، هوش هیجانی، مهارت، قضاوت و... از مهارت های كلیدی در سال ۲۰۲۰ اعلام شده است.
مرجانی با بیان این كه افراد شایسته خودشناسی مناسبی از خود دارند و دارای برنامه توسعه فردی هستند، اضافه كرد: آنها علاوه بر علاقه مندی متعهد هم هستند، مرجع تحقیقند، پا بر روی شانه غول ها قرار داده اند، ظرفیت توسعه و میل به یادگیری هم دارند.
وی با بیان این كه این افراد(شایسته) آینده شان زندانی گذشته شان نیست، خاطرنشان كرد: هم چنین آنها صاحب دانش و چشم انداز هستند، توانایی عرضه توانمندی های خویش را دارند و خویش را در محاصره افراد، كتاب ها و ایده های خوب قرار می دهند نیازهای خودشان را می افزایند و بالاخره تفكر خلاق دارند.
رئیس پژوهشگاه مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران تصریح كرد: شایستگی ها هم شامل شایستگی های فردی، «فكری – ذهنی»، مدیریتی، اختصاصی و ارزشی و اخلاقی است.
این مطلب نئوپدیا را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب